Dlaczego reflektory niektórych klasycznych samochodów były żółte?

Czy zastanawialiście się kiedyś, dlaczego reflektory niektórych klasycznych samochodów były żółte? Co ciekawe, do 1993 roku wszystkie samochody opuszczające francuskie fabryki przeznaczone na rynek lokalny lub zagraniczny miały światła główne i przeciwmgielne w kolorze żółtym – wiele innych marek stosowało tę modę na żółte reflektory. Nie mówimy tu tylko o żarówce, ale o całym reflektorze, który miał bardzo charakterystyczny jasnożółty odcień, zarówno w części przeszklonej, jak i wewnętrznej. Aby znaleźć początek i sens stosowania żółtych reflektorów w samochodach musimy cofnąć się do francuskiej ustawy z 3 listopada 1936 roku, na mocy której wszystkie pojazdy wprowadzane do produkcji od 1937 roku musiały mieć żółte reflektory.

Co ciekawe, prawo to obowiązywało do 1993 roku, kiedy to Francja i inne kraje zostały zmuszone przez europejskie normy zgodności do zmiany przepisów i rezygnacji z żółtych reflektorów. Jazda po europejskich drogach z żółtym oświetleniem jest obecnie nielegalna, chyba że samochód został wyprodukowany i zarejestrowany po raz pierwszy przed datami określonymi w odpowiednich kodeksach drogowych.

Światło żółte różni się od pomarańczowego lub bursztynowego światła stosowanego w kierunkowskazach. Jest to jaśniejszy żółty kolor, który jest mniej oślepiający i jest uzyskiwany poprzez usunięcie „niebieskiego” światła z białego światła, chociaż niektóre reflektory były wyposażone bezpośrednio w żółtą soczewkę, aby osiągnąć ten sam efekt. Najwyraźniej żółty odcień świateł pozwala pojazdom być bardziej widocznym we mgle, a więc szczególnie żółty odcień został wybrany, aby pomóc ludzkiemu oku odróżnić żółty kolor w białej mgle.

Podobne